Kompleks teknik og ultimativ køreglæde
SMs teknik var banebrydende på mange måder, samtidig med at den byggede videre på principperne fra Citroen DS, som også var en af de mest avancerede biler på den tid. Den avancerede hydropneumatiske affjedring, hjulophæng og bremser kom fra DS, selvfølgelig med små ændringer for at passe til SMs mere sportslige karakter. SM kom med banebrydende servostyring med variabel følsomhed og selvcentrering, drejelygter der var styret med hydraulik, vinduesviskere der selv afstemte hastigheden til vandmængden på forruden, og muligheden for at tilkøbe verdens første kompositfælge, fremstillet i glasfiber. Bilen havde også en meget lav luftmodstandskoefficient på blot 0,26, hvilket stadig i dag er imponerende. Alle disse tekniske detaljer skabte tilsammen en bil som var helt unik og et teknisk vidunder. F.eks. kunne bilen på trods af kun 170 hk nå en tophastighed på 225 Km/t, hvilket gjorde SM til verdens hurtigste serieproducerede forhjulstrukne bil helt til 1988, hvor Lancia Thema 8.32 med Ferrari-motor overtog tronen.
Myter og fakta
Citroën SM har fået et noget blakket ry, men en del af frygten for bilen er nok overdrevet. Da bilen kom på markedet var den ikke helt færdig – der var bl.a. forskellige problemer med smøring af motoren, der krævede ændringer udført af værkstederne. Men med de nødvendige ændringer udført er mange (især SM-ejere...) af den opfattelse, at bilen er ganske pålidelig. Man skal også huske at det er en meget avanceret bil for sin tid.