Om Dansk Citroën SM klub

Passion for Citroëns GT med Maseratimotor

I 1960’erne var der ingen grænser for alle de sportsvogne og GT-modeller der blev skabt af bilfabrikanterne. Citroëns bud på en ægte GT kom i form af SM. Citroën eksperimenterede allerede i 1961 med forskellige designs til SM, men først efter 8 år blev den endelige model lanceret, designet in-house af Citroëns designchef Robert Opron, der senere også var ophavsmand til Citroën GS og CX. Da Citroen opkøbte Maserati i 1968, fik de knowhow til at bygge en motor der kunne levere de kræfter Citroen ønskede og hele projektet kunne tage form.

Kompleks teknik og ultimativ køreglæde

SMs teknik var banebrydende på mange måder, samtidig med at den byggede videre på principperne fra Citroen DS, som også var en af de mest avancerede biler på den tid. Den avancerede hydropneumatiske affjedring, hjulophæng og bremser kom fra DS, selvfølgelig med små ændringer for at passe til SMs mere sportslige karakter. SM kom med banebrydende servostyring med variabel følsomhed og selvcentrering, drejelygter der var styret med hydraulik, vinduesviskere der selv afstemte hastigheden til vandmængden på forruden, og muligheden for at tilkøbe verdens første kompositfælge, fremstillet i glasfiber. Bilen havde også en meget lav luftmodstandskoefficient på blot 0,26, hvilket stadig i dag er imponerende. Alle disse tekniske detaljer skabte tilsammen en bil som var helt unik og et teknisk vidunder. F.eks. kunne bilen på trods af kun 170 hk nå en tophastighed på 225 Km/t, hvilket gjorde SM til verdens hurtigste serieproducerede forhjulstrukne bil helt til 1988, hvor Lancia Thema 8.32 med Ferrari-motor overtog tronen.

Myter og fakta

Citroën SM har fået et noget blakket ry, men en del af frygten for bilen er nok overdrevet. Da bilen kom på markedet var den ikke helt færdig – der var bl.a. forskellige problemer med smøring af motoren, der krævede ændringer udført af værkstederne. Men med de nødvendige ændringer udført er mange (især SM-ejere...) af den opfattelse, at bilen er ganske pålidelig. Man skal også huske at det er en meget avanceret bil for sin tid.

Klubben

En samling entusiaster med vidt forskellige baggrunde. Vores biler har også vidt forskellige historier, fra biler der stort set er som de forlod fabrikken, og som har levet et beskyttet liv, til biler der har været totalskadet og genopbygget. Klubben er for alle der har passion for Citroën SM, sammen deler vi erfaringer og giver hinanden en hånd med det tekniske, eller når der skal ledes efter de ikke alt for almindelige dele til en bil, der trods alt kun er produceret i omkring 12.000 eksemplarer.

Træf og arrangementer

Klubben har løbende træf og arrangementer, som regel afholdt hos medlemmerne rundt om i landet.

Samarbejde med andre klubber.

Vi samarbejder med de andre SM klubber i norden og i Europa, samt med de danske Citroën klubber.